dinsdag 8 september 2009

Een heel verhaal...

Aiai,, kheb de laatste tijd niet zoveel meer laten horen, maar dat komt vast omdat ik het nu veel te druk heb met hard studeren voor school! *uhmuhm* Maarja ik heb nu dus heel wat in te halen, een heleboel te vertellen.. Kzal er eens aan beginnen ;).

Vrijdag, niet afgelopen vrijdag maar de vrijdag daarvoor was tot dusver de saaiste dag in mijn Panamese bestaanm Ik was alleen thuis: Cindy en Jesus waren werken, Gladys was ook weg en mn broertjes waren in Panama. --Ohja ff voor de duidelijkheid: als ik bijvoorbeeld zeg "Ik ga morgen naar Panama" dan moet je niet in paniek schieten en denken dat ik aan shizofrenie ben gaan leiden en mijn 2de persoonlijkheid heb achtergelaten in België zodat ik die morgen kan laten overkomen ofzoiets raars... Nee dan bedoel ik PanamaCity! Iedereen zegt dat hier: "Panama=PanamaCity" Int begin heel verwarrend vond ik omdat ik telkens dacht: HUH we zijn toch in Panama???. Maarja ondertussen ben ik dus al flink aant inburgeren en heb ik dat wat overgenomen. Dus dan weet je waar ik het over heb. -- Maarja terug naar mijn vrijdag, Carlos en Wilmer waren dus nog steeds in Panama en zouden ook niet naar huis komen omdat Wilmer de volgende dag moest werken (iedereen werkt hier 6 dagen in de week!!) en Carlos had lessen tot 9 pm. Dat was dus een grote teleurstelling.. Daarbovenop regende het ook nog eens super hard gedurende de hele dag dus ik kon niet naar buiten. Jakob en Alex kon ik ook niet bereiken. Dus: ik heb mn hele dag mij beurtelings voor de TV en computer geploft. Ontzettend lui, ontzettend saai. Op een duur was het zelfs zo erg met mij gesteld dat ik naar 1 van die overromantische, slecht geacteerde novela's aant kijken was die je hier 24op24 op TV kunt vinden. EN dat ik spelletjes aant spelen was op het internet waarvan ik normaal zou zeggen dat ze ontwikkeld zijn voor mensen zonder hobbies, vrienden of überhaupt EEN leven... Maarja terwijl ik daar dus schaamteloss zat te "gamen" kwam mijn lievelingsbroertje online! Toen ik hem uitlegde hoe erg het met mij gesteld was had hij wel medelijde met me denk ik (ik denk dat het verhaal over de novela's de doorslag gaf: hij had echt wel met me te doen) Dus beloofde hij mij om savonds WEL naar Penonome te komen en dat we WEL samen naar dat fesitval/feest in de stad zouden gaan EN dat het zo leuk zou worden dat mn hele dag weer goed was!!! Had ik toch weer iets om naar uit te kijken. Maarja omdat hij pas tegen 12 uur hier zou kunnen zijn ging ik eerst met Cindy+haar vriend, Jakob en Alex naar de Climax. Omdat Cindy de volgende dag vroeg moest werken en dus ook vroeg naar huis wou gingen we al om 9 uur. Met het gevolg dat we haast de enige in een zaal waren waar de airco vollebak draaide en ik dus haast vastvroor aan mn stoeltje. Daarbij was het ook nog een supersaai omdat er gewoon weg helemaal niemand was. Jakob vond er ook nix aan en nadat we samen erg lang Alex de oren van zijn kop te hebben gezaagd zijn zijn we met zn drietjes (Jakob,Alex en ik) naar de PioPio gelopen. De PioPio is een soort van Panamese McDonalds, is best goed en erg goeiekoop. Na ons daar volgepropt te hebben zijn we naar Spot geweest. Een soort van openluchtdiscotheek die nu in Penonome was ter gelegenheid van dat feest. Joshua (die Amerikaanse jongen die met mij naar de Universiteit gaat) was er ook met zijn gastbroer en zus. En zoals beloofd kwam rond 12 uur Carlos ook met nog een vriend van hem. Omdat dit voor hem de eerste keer in een dikke maand tijd was dat hij niet moest rijden als we op stap gingen had ie al goed liggen indrinken en tegen het eind van de avond was hij goed zat... Iedereen eigenlijk, ik was op het einde werkelijk de enige echt nuchtere persoon in de groep (Ja IK was 100% nuchter!!) ik had echt nix gedronken, weet niet waarom maar kheb daar weinig zin in als ik hier uitga. Als we bij ons in Belgie/Nederland uitgaan zijn er veel mensen die menen dat ze goed wat moeten drinken voordat ze zich volledig kunnen laten gaan. Maar hier is het normaal dat je voortdurend danst en springt en zingt, en het is ook heel normaal om gewoon vreemde aan te spreken... Mensen zijn precies minder verlegen. Ik had dus nix gedronken ondanks de vele drankjes die ik in mn handen geduwd kreeg van compleet vreemde kerels. Ik krijg hier ook van alle kanten te horen hoe mooi iedereen mij wel niet vind... Wie zich ergert aan Italianen en denk dat Italie een land vol bouwvakkers is moet zeker niet naar hier komen.. Hier houdt het immers niet op met wat gefluit. Nee, als ik over straat loop schrik ik iedere 100 meter op omdat 1 of andere kerel staat te zwaaien en roepen of omdat de bestuurders in de autos naar me beginnen te toeteren. En vrijdagavond op stap dus kon ik geen 2 minuutjes ergens alleen stil gan staan of er kwam wel weer een andere gast vanalles vragen en vertellen. Van het moment dat ik nog maar een beetje een dansbeweging maakte plakte er wel iemand tegen me aan om mee te dansen. En ken je dat gevoel dat wanneer je een schattig puppietje ziet je die kost wat kost wilt aaien, aanraken en knuffelen? Wel, ik voelde me net een puppy daar. Maarja op zich is dat allemaal niet zo erg en wanneer ze te handtastelijk worden bol ik hem gewoon. Het heeft wel het voordeel dat ik rijker terugkwam van het op stap gaan dan ik gegaan was. Ik kreeg langs alle kanten biertjes getrakteerd (die ik allemaal doorgepasst heb naar Carlos, Jakob, Joshua en Alex) en soms kreeg ik zelfs een paar dollar in mn hand geduwd en zeiden ze "Hier foula (betekent "blank meisje") koop maar een drankje van me" Dat was natuurlijk wel leuk ;) :P. De avond was dus super geslaagd, kheb dehele nacht gedanst en gelachen met de zotte acties van mn zatte vrienden. Er werd ook wel een paar keer gevochten, dat was echt gestoord, ze vliegen er nogal op hier met hun temperament. 1 keer was het zelfs echt gevaarlijk: begonnen ze met glazen flessen barkrukken naar elkaar te gooien! Gewoon geschift als je het mij vraagt. Maarja geen ernstig gewonden gevallen gelukkig. Rond een uur of 5 kwam ik terug thuis met Carlos en zijn vriend (Brian) beide met een serieus stuk in hun voeten. Twas echt hilarisch om hun bezig te zien.. Tegen half 7 zijn we dan toch maar gaan slapen. Twas dus zeker een geslaagd feestje en theeft mn saaie dag goed gecompenseerd ;). De volgende dag waren we natuurlijk niet zoveel waard, alleez ik wel omdat ik niet gedronken had maar de rest was ontzettend barrak.. We hebben dus maar dehele dag wat geluierd en savonds zijn we weer naar Climax gegaan omdat daar een artiest kwam optreden, kvond hm helemaal niet zo goed en kweet zn naam niet eens meer. Maarja het was wel een leuk avondje, hoewel ik liever weer naar Spot was gegaan. Zondag was ook weer een rustig dagje, wat gewandeld, gebabbelt, spelletjes op de playstation gespeeld en filmpje gekeken. Ik moest dus eigenlijk naar die mars van AFS maar ik ben gewoon niet gegaan.. Gladys zei dat ik thuis mocht blijven als ik niet wou gaan dus ik nam aan dat zei die AFSrepresentatieve wel gesproken zou hebben en dat dat dus OK was. Mooi niet dus,, wanneer ik zaterdagavond op stap ging zei Gladys me dat ik als ik thuiskwam mn gsm moest uitzetten en dat zei dat ook zou doen. Dan zou ze de volgende dag degen de AFSrepresentatieve zeggen dat we ons gewoon verslapen hadden!! Dat vond ik wel ff een beetje vervelend omdat zo smerig te spelen.. maarja ik heb dus het spelletje maar meegespeelt en ben gelukkig neit hoeven gaan want Jakob vertelde me achteraf dat het echt ontzettend saai was geweest.

Maandag: eerste dagje school! Kwas helemaal neit meer zenuwachtig toen het uiteindelijk zover was.. Twas niet echt spectaculair en dat idee van wiskunde te studeren was toch niet zo goed. Ik heb de stof die ze hier krijgen allemaal al gehad dus het is niet erg moeilijk maar wel oersaai. Ik besloot dus meteen om van richting te veranderen ondanks dat mijn klasgenootjes mij ontzettend aanstonden.. Het liefst zou ik Engels gaan studeren om op die manier een beetje meer Spaans te leren, in de omgekeerde richting studeren begrijp je? Maar ze hadden hier alleen Engelse klassen in de namiddag en dat zag ik niet zo zitten: ik smelt al weg ik dat lokaal in de morgen. Dus ben ik nu overgestapt naar een algemene studierichting: krijg ik filosofie, wetenschappen, spaans, engles, ... een beetje vanalles wat en ook erg saai.. Maarja je hebt tenminste wat afwisseling. De richting wiskunde was echt ENKEL wiskunde dhele voormiddag, dehele week. Ik zit nu ook bij Joshua in de klas, dat is wel leuk natuurlijk maar de rest van mijn klasgenootjes zijn niet zo aardig als die van de wiskundeklas en al helemaal niet geïntereseerd in mij. Maarja.. tis dus alleen maar les in de voormiddag. Van 7 uur tot ongeveer 11. Ik moet dus al om 5 uur opstaan bah bah.. dan neem ik een douche en eet mn ontbijt terwijl ik doctor House kijk. Wanneer doctor House afgelopen is maak ik me verder klaar en wandel ik naar de bushalte, dan neem ik een bus en ben ik meestal wel wat te laat op school.. maar dat maakt hier niet veel uit: iedreen komt en gaat in de klas wanneer het hem uitkomt zo lijkt wel. Er is dus echt geen discipline, ik weet niet of er überhaupt regels zijn. Iedere les is voor mij meer een tekenles dan iets anders geweest en in het begin deed ik nog mijn best om discreet onder mijn tafeltje te smsen zoals ik daar 6 jaar lang op getraind ben op mijn middelbare schooltje... Maar die moeite neem ik nu ook niet meer sinds iemand haar gsm afging in de klas zei die opnam, gewoon naar buiten liep en ff later, na haar babbeltje te hebben geslagen terug de klas binnen kwam huppelen alsof dat heel normaal was!! Alleez ja, dat is dus blijkbaar ook heel normaal hier..

Afgelopen donderdag tot en met zaterdag ben ik naar een nieuwe AFS bijeenkomst geweest. Dit keer op een wel iets geslaagdere locatie: aan het stand EN met een zwembad! Het was best gezellig.. Omdat de bijeenkomst enkel was voor mensen die naar de Universiteit gingen of CommunityService deden waren we maar met een 20tal en allemaal 18+ Dat was dus wel positief vond ik. Kheb met veel mensen gepraat in veel verschillende talen :P Kvond het in het begin zelfs moeilijk om terug nederlands te praten omdat ik zo gewend ben om in het Engels te denken nu en dat dan proberen om te zetten naar Spaans.. Maarja dit weekend was dus echt wel een talenbad: kheb zelfs mn beste Duits en Frans ff naar boven proberen te halen. Maar Frans is echt rampzalig.. dat is het altijd al geweest voor mij maar nu des te meer omdat het zo lijkt op het Spaans, als ik Frans probeer te spreken komen er alleen maar Spaanse woorden in me op. Maarja: kortom gezellig weekendje dus: veel gebabbeld en nieuwe mensen leren kennen, lekker gezwommen en veel gelachen (en ook veel te veel ijscreme gesnoept: had ik al vermeld dat ze hier echt heeerlijk ijs hebben, ik ben normaal niet zo een ontzettende creme-fan maar dit vind ik echt verrukkelijk: vanilleijs met zachte stukje chocoladekoekjes! Kvind het echt zalig maar dat kan natuurlijk ook aan de temperaturen hier liggen). Af en toe was het weekend ook wel een beetje saai: dan kregen we weer veiligheidstips en regels: Stap niet in de auto van iemand die je niet kent! Neem niet zomaar drankjes aan van onbekende mensen wanneer die volledig afgesloten zijn! Ga op stap niet zomaar alleen met onbekenden mee naar buiten!.... Jaja, net of dat ik België anders is: Ik heb dit allemaal al gehoord toen ik 12 was hoor!! Maarja, een paar super saaie preekuurtjes dus maar voor de rest een geslaagd weekendje. :)

Zaterdagavond zijn we hier weer met zn alle uitgegaan. Dit keer naar een andere club dan Climax, maar ik weet de naam niet meer. Twas er kleiner maar wel gezellig. We waren met een hele groep: Jakob, Joshua en zijn gastbroer en zus, Alex, Cindy en haar vriend, Carlos, Zulema en ik. Iedereen was in een feestmood (zoals iedereen altijd is hier) en we hebben dus veel gedanst en gelachen.. erg gezellig dus. Behalve op 1 moment was het wel ff spannend.. Er was een kerel die ik een paar weken geleden heb leren kennen in Climax, waar ik toen mee heb gedanst en gebabbeld en dat was allemaal wel gezellig. Maar sinds dien kom ik die ALTIJD en OVERAL tegen in welke club we ook gaan.. en telkes komt ie dan op mij af om wat te praten wat drankjes te geven en wat te dansen. Oke geen probleem TOT zaterdag, toen werd het wel wreed vervelend. Ik kon niet meer eens aanstalte maken om terug naar de groep te gaan of die trok mij weer naar zich toe, als ik dan zei dat ik naar de wc ging in een poging om te ontsnappen stond hij me daarna gewoon aan de deur op te wachten, en als ik ff met Jakob mee naar buite vluchtte omdat hij een sigaretje ging roken kwam hij me gewoon achterna... Kvond het echt niet leuk meer en het werd helemaal erg toen hij mn gsmnummer vroeg. Ik zei dat ik hem dat niet kon geven, want dat wou ik helemaal niet kvond het wel genoeg geweest zo.. Maar "nee" kende hij blijkbaar niet.. hij begon echt lastig te worden en probeerde mij appart met hem mee te trekken,, kvond het echt niet fijn en was net aant bedenken wat ik zou moeten doen: het liefst zou ik hem een deftige klap in zn gezicht geven dat verstaan ze immers over dehele wereld! Maarja gelukkig is dat niet nodig geweest want ineens stonden zowel Cindy en haar vriend als Alexander en Carlos tussen mij en dat vervelend type in.. Toen hebben ze vanalles gerateld in het Spaans waarvan k alleen maar verstond dat ze nogal boos waren. Toen hebben ze mij terug meegenomen naar de groep en ik heb de gast van dehele avond neit meer gezien gelukkig,, en kheb me daarna nog erg goed geamuseerd :D Wat trouwens ook heel grappig was was om te zien dat Joshua, een redelijk grote en breedgeschouderde kerel na een 4tal biertjes al hennig tipsy was. In kon dat in het begin haast niet geloven: ik dacht alleez hoe kan dat nu, zo een kerel die nog minder kan hebben dan ik??? Maar toen kwam Jakob met het antwoord: Joshua is een Amerikaan en in de US mag je natuurlijk pas drinken vanaf je 21ste, die arme jonge mocht nu op zn 19de dus voor het eerst legaal zuipen in zn leven :P En als je wilt bijhouden met die Panamezen hier is het niet gek dat je er dan snel genoeg van hebt want die kunne dr wat van! Maarja,, tegen een uur of 3 zijn we weer gegaan, eerst nog ff wat gaan eten bij de PioPio (ik heb zeer bewust overgeslagen: voor alle calorien die ik daar naar binnengooi kan ik sanderdaags een lekkere ijscreme eten!) Daarna iedereen naar huis gebracht en teon ben ik nog met Carlos wat gaan rondtouren naar een verjaardagsfeestje van 1 van zijn vrienden. Rond half 5 waren wij ook thuis.. Toen nog wat TV gekeken en gebabbelt en tegen een uur of 6 ons bedje op gezocht. De volgende dag niet erg veel gebeurt.. wat gehangen en tv gekeken. Savonds een film gehuurd maar ik was helaas in slaap gevallen.. Toen de film afgelopen was werd ik weer wakker.. Schandalig eigenlijk. Maarja toen was ik dus niet meer moe en heeft Carlos me wederom tot een uur of 1 wakker gehouden terwijl ik er om 5 weer uit moest om naar de Universiteit te gaan, dat is dan dus toch maar 6 uur geworden.. Twas verschrikkelijk moeilijk om mn ogen open te houden tijdens de les: zo weinig slaap, zo warm en zooooo ontzettend SAAI! Maandagmiddag ben ik dan plots ziek geworden en moest ik dinsdag dus neit naar school. Ik heb ontzettend veel geslapen en wou helemaal niks eten, had erg veel buikpijn en hoofdpijn was duizelig en misselijk. Dinsdagavond dus naar de dokter geweest: onderzocht, bloed geprikt. Blijkt dat ik een virus op mn maag en darmen heb en waardoor? Door die stomme tonijn die ik gegeten heb! Ik had op dat AFSweekend voor het eerst in 10 jaar alle moed bijeengeraapt en een volledig broodje tonijn naar binnen gewerkt.. Nu zegt de dokter dat het hoogstwaarschijnlijk daaraan ligt. Geen vis meer voor mij dus, en vanaf nu met een goede reden. Vandaag (woensdag) ben ik ook nog niet naar school geweest maar voel me al veel beter, heb verschillende medicijnen voorgeschreven gekregen van de dokter die met vrijdag weer helemaal beter zouden moeten gemaakt hebben (Ik kan dus vollop weekend vieren!!!!). Voor de rest heb ik ontzettend veel geslapen en ik kan ondertussen toch al weer eten en heb geen hoofdpijn meer dus dat is goed :). Maarja ik ga vandaag nog wel een dagje binnen blijven dan zal het morgen zeker beter gaan. Ik hou jullie op de hoogte ;).. Bye xXx MisJullie Sill

1 opmerking:

  1. Hallo me lieverdje, je feest daar wat af :) Je gaat, eens weer thuis, echt moeten afkicken. Neem je fototoestel eens wat vaker mee.
    Hier is het een stuk rustiger. Doordat ik niet zo lekker was heb ik een paar feestjes gemist. George die 50 werd en het huwelijk van Sarah Cain. Jammer maar ondertussen ben ik weer beter :)
    Deze week ook weer mijn eerste les gehad. Terug Dreamweaver, met alle "problemen..." toch maar opnieuw begonnen met module 1. Zo kan ik terug de draad opnemen en hoef ik er mijn hoofd nog niet zo bij te houden ;) Deze keer wel op het TIO.
    Morgenavond dan vergadering bij AFS. Ben benieuwd hoe ze hun nieuwe secretaresse gaan onthalen :) Maja, daar uitgebreid verslag van op msn he.
    26 september is er in Gent "AFS in 5 senses" Lin wil er graag heen maar tis zo'n eind voor een namiddagje. Tja, we zullen wel zien, ik was dit jaar dan ook nog niet in Gent ;)
    Let jij de komende dagen nog maar goed op wat je eet, zekers nikske van de PioPio :) en help er me de volgende x op msn ff aan denken dat ik je vertel wat Jeanneke zei ;)
    Dag me schatteke, knuffels en kuuuuuuuuuuskes!

    BeantwoordenVerwijderen